Hyppää sisältöön
fi
en

14.9.2023

Nairobin-aluetoimistolta markkinaymmärrystä

Finnfund avasi ensimmäisen aluetoimistonsa Kenian Nairobiin keväällä 2022. Finnfundin strategiassa on vahva painotus Afrikkaan, ja vuonna 2022 yli puolet uusista sijoituspäätöksistä tehtiin Afrikan maihin. Kahden vakituisen työntekijän lisäksi Nairobin-toimistolla työskenteli seitsemän kuukauden ajan myös investointianalyytikko Justus Toivanen. ”En ollut aiemmin käynyt Keniassa, vaikka moni Afrikan maa olikin jo tullut tutuksi Finnfundin hankkeiden parissa työskennellessä”, hän kertoo.

Afrikka kiinnostaa sijoittajia

Justus Toivanen työskenteli seitsemän kuukauden ajan Finnfundin aluetoimistolla Nairobissa

Yksi aluetoimiston tavoitteista on sujuvoittaa uusien sijoitusten tekemistä ja markkinoiden seuraamista lähempää. Tämä oli myös Toivasen suunnitelmissa. ”Oma mielenkiintoni kohdistui kaupungin, ja koko Kenian, yrityskenttään”, hän toteaa. ”Finnfundilla on paljon sijoituksia Keniassa ja halusin tutustua paitsi salkussamme jo oleviin yhtiöihin, myös oppia lisää paikallisesta liiketoimintaympäristöstä ja sen mahdollisuuksista.” Nairobi on keskeinen sijainti monille Finnfundin kanssasijoittajille, mikä toi uutta perspektiiviä myös Toivasen työhön. ”Osallistuin aktiivisesti tapaamisiin muiden sijoittajien kanssa, mikä poikkeaa työstäni Helsingissä. Finnfund on suomalaisessa kontekstissa ainutlaatuinen toimija ja Suomessa toimintamme tuntuukin toisinaan tietyllä tavalla irralliselta, mutta paikan päällä ymmärtää miten moninainen joukko toimijoita eri maista on kohdistanut katseensa Afrikkaan.”

Katse ylös pelkistä numeroista

Investointianalyytikon tehtävä Finnfundissa on arvioida ennen kaikkea mahdollisten sijoitusten tuotto-odotusta. Tarkastelun alla olevat yhtiöt eivät paperilla juurikaan eroa suomalaisista. ”Investointiprosessin edetessä analyytikon pöydälle päätyy pääasiassa hyvin johdettuja, ammattimaisia organisaatioita, joilta puuttuu vain rahoitus liiketoiminnan kasvattamiseksi”, kertoo Toivanen. Paikan päällä kohdemaassa kuitenkin näkee myös kontekstin, sen, millaisia ongelmia yhtiöt ovat ratkaisemassa. ”Kun toistuvat sähkökatkot kokee omakohtaisesti, alkaa ymmärtää miksi kasvavaan energiatarpeeseen kaivataan nopeita ratkaisuja”, hän toteaa. Myös asenneilmasto hahmottuu paremmin: ”Vaikka ratkaistavia haasteita on paljon, tuntuu kuitenkin siltä että esimerkiksi Kenian kasvava, nuori väestö nähdään yrityksissä myös valtavana potentiaalina.”

Yleensä Finnfundin hanketiimi tutustuu yhtiöihin paikan päällä due diligence -vaiheessa, jolloin sijoitusprosessi on jo edennyt. Nairobissa oleminen antoi kuitenkin Toivaselle mahdollisuuden käydä matalalla kynnyksellä tapaamassa kiinnostavien yritysten edustajia jo aikaisemmassa vaiheessa. Uusien sijoituskohteiden löytäminen onkin yksi aluetoimiston tärkeimmistä tehtävistä.

Ruokatarvikkeita myydään usein kioskeissa ja kojuissa

Moni työpöydältä tuttu hanke myös heräsi eloon, kun ne näki omin silmin. OP Finnfund Global Impact Fund I -vaikuttavuusrahaston sijoituskohde Twiga on esimerkiksi kehittänyt yritystenvälisen digitaalisen alustan, joka yhdistää nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden (FMCG), hedelmien ja vihannesten tuottajat ja vähittäiskauppiaat toisiinsa. Arvoketjun lyhentäminen poistaa välikäsiä, ja alentaa merkittävästi ruokatuotteiden kuluttajahintoja. ”Kokonaisuus ja markkinapotentiaali avautuu Keniassa eri tavalla, kun näkee kadunkulmissa päivittäin pieniä kojuja, joissa myydään milloin tomaatteja, milloin banaaneja”, kertoo Toivanen. ”Kojun pitäminen on monelle kenialaiselle elinkeino, ja ymmärrän tarpeen saada prosessia sujuvoitettua samalla alentaen myytävien tuotteiden hintoja.”

1,4 miljardin asukkaan manner on Suomessa lähes näkymätön

Seitsemän kuukauden aikana Toivanen ehti myös tutustua muihin Itä-Afrikan maihin ja nähdä, miten monella toimialalla tapahtuu nyt paljon. Esimerkiksi maatalouden, energia-alan ja digitalisaation kehitys ja kasvu tarjoavat paitsi sijoitusmahdollisuuksia, myös markkinoita esimerkiksi suomalaiselle osaamiselle. Suomeen palattuaan hän kiinnittikin entistä enemmän huomiota siihen, miten vähän Kenia ja Afrikka näkyy suomalaisessa keskustelussa ja mediassa. ”Voisiko suomalaisilla yrityksillä olla enemmän kiinnostusta markkinaan, jos tietoa sen potentiaalista olisi enemmän?” hän pohtii.

 

Tulossa: Kasvua Afrikasta -seminaari Helsingissä ja verkossa 10.10.2023 – ilmoittaudu mukaan!

Kommenttisi odottaa hyväksyntää.
Kategoriat

Lue seuraavaksi: