fi

Vuosi 2023

Finnfundin vuosikertomus kokoaa yhteen keskeiset tiedot yhtiön taloudellisesta tuloksesta, vastuullisuudesta ja vaikuttavuudesta.

Tutustu englanninkieliseen vuosikertomukseemme.

Annual Report 2023 (pdf)
Salkku

miljoonaa euroa

Uudet sijoituspäätökset

miljoonaa euroa

Uusista rahoituspäätöksistä

kolmeen köyhimpään maaluokkaan
(EUR, OECD DAC)

Sijoitukset sitoivat päästöjä

t CO2-ekv. enemmän kuin ne päästivät (2022)

Suoria työpaikkoja

(2022)

Sähköä

gigawattituntia (2022)

Toimitusjohtajan katsaus: Ennätyksellinen vuosi haasteellisena aikana

”Riippumatta varsin haasteellisesta sijoitusympäristöstä, olen tyytyväinen siihen, että vuosi 2023 oli Finnfundille ennätyksellinen monella tapaa. Toimintamme oli kannattavaa, ja uusien, kehitysvaikutukseltaan merkittäviensijoitusten osalta ylitimme jälleen tavoitteemme. Ja mikä tärkeää, eurojen ja dollareiden ohella myös vaikuttavuutemme kasvoi edelleen”, sanoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi.

“Kehitysvaikutukset syntyvät yhteistyöllä. Finnfundin tavoitteena on edistää kestävää kehitystä sekä omien resurssiensa kautta että tarjota sijoitusmahdollisuuksia myös yksityisille sijoittajille. Haluankin kiittää rahoittamiamme yhtiöitä, kanssasijoittajia sekä muita kumppaneitamme ja ystäviämme hyvästä yhteistyöstä”, Kangasniemi lisää.

Lue lisää toimitusjohtajan katsauksesta

Investointimme vuonna 2023

Finnfundin sijoitussalkku kasvoi viime vuoden aikana 810 miljoonasta 830 miljoonaan euroon. Vuoden lopussa yhtiön sijoitukset, sitoumukset ja sijoituspäätökset olivat yhteensä noin 1,23 miljardia euroa.

Finnfund on jatkoi aktiivista sijoittamista kehittyviin maihin. Vuonna 2023 Finnfund teki 35 sijoituspäätöstä yhteisarvoltaan 256 miljoonaa euroa.

Suurin osa Finnfundin uusista sijoituspäätöksistä kohdistui jälleen kehitysvaikutuksiltaan merkittäviin hankkeisiin, jotka esimerkiksi vähentävät köyhyyttä, torjuvat ilmastonmuutosta sekä parantavat naisten ja tyttöjen asemaa.

Afrikka on edelleen Finnfundin ensisijainen sijoituskohde: se kattaa 46 prosenttia volyymista ja 30 prosenttia päätöksistä.

Vuoden liiketulos oli 3 803 242 euroa. Tuotot kierrätetään kokonaisuudessaan uusiin investointeihin.

Tutustu Finnfundin investointeihin

Aurinkopaneelituotantoa suomalaisella osaamisella Thaimaassa

Salosta kotoisin oleva Solar Finland on aurinkoenergian edelläkävijä. Ensimmäiset yrityksen toimittamat aurinkoenergiajärjestelmät otettiin käyttöön yli 40 vuotta sitten, ja monet näistä järjestelmistä ovat edelleen toiminnassa. Näitä kestäviä, laadukkaita aurinkopaneeleja valmistetaan nyt Salo Tech Thailandissa.

Uuden tuotantolaitoksen päämarkkina-alue on Thaimaa ja sen lähialueet, minkä vuoksi myös paneelit suunnitellaan paikalliset käyttöolosuhteet huomioon ottaen. Vuosittainen tuotantokapasiteetti on alkuvaiheessa 100 MW.

”Ukrainalaiset tarvitsevat eniten muun maailman apua juuri nyt”

Huhtikuussa 2023 Finnfund teki 15 miljoonan dollarin sitoumuksen Horizon Capital Growth Fund IV:lle, joka on uusin Horizon Capitalin hallinnoima rahasto. Rahasto sijoittaa erityisesti ukrainalaisiin yrityksiin teknologia- ja vientiteollisuudessa.

”Finnfundin ja muiden kehitysrahoittajien rooli on erittäin tärkeä nyt, kun kaupalliset sijoittajat epäröivät”, sanoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi.

Yhä useampi nainen rahoituspalvelujen piiriin Intiassa

Kesäkuussa 2023 Finnfund sijoitti 10 miljoonaa dollaria SATYA MicroCapital Ltd:hen. Delhissä sijaitseva yhtiö tarjoaa tarjoaa edullisia mikroluottoja pienituloisten kotitalouksien naisille Intian maaseudulla.

Monilla intialaisilla naisilla ei ole mahdollisuutta saada virallista rahoitusta. Maailmanpankin mukaan vain 10 prosenttia on saanut lainan viralliselta rahoituslaitokselta. SATYA pyrkii tavoittamaan maaseudun naisia heidän kotikylissään. Asiakkaat ovat voineet kasvattaa vuositulojaan 11 prosentilla saatuaan lainan SATYAsta.

Katso video

Suomalainen teknologia ja osaaminen vahvistavat Afrikan verkkoyhteyksiä

Finnfund on sijoittanut 2 miljoonaa euroa Fibertime-konserniin, joka tarjoaa maailmanluokan internetiä ja yhteyksiä Etelä-Afrikan köyhille paikkakunnille. Innovaation ytimessä ovat edullinen pay-as-you-go hinnoittelumalli ja käytetty tekniikka.

Nokia toimittaa kuituliityntäsolmuja ja modemeja WiFi-verkon luomiseksi koko paikkakunnalle. Digitaalinen osallisuus on yhteinen arvo Nokialle, Finnfundille ja Fibertimelle. Matka on ollut arvokas oppimisprosessi kaikille kumppaneille.

”On erittäin tärkeää oppia, miten ihmiset toimivat ja käyttävät rahaa, jotta voimme varmistaa, että tuotteemme mukautuvat paikalliseen ympäristöön”, sanoo Nokian Etelä-Afrikan toimitusjohtaja Toni Pellegrino.

Lue lisää Fibertimesta ja katso video

Vuosikertomusarkisto

Vanhoihin vuosikertomuksiin ja muihin raportteihin voit tutustua täällä.

Etsitkö lisätietoja? Ota yhteyttä.