Hyppää sisältöön
fi
en

1.11.2021

OP Finnfund Global Impact Fund I:n sijoitus parantaa ruokaturvaa digitalisaation keinoin

Suomen ensimmäinen kehittyville markkinoille sijoittava vaikuttavuusrahasto OP Finnfund Global Impact Fund I sijoittaa 3 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria kenialaiseen verkkokauppa-alusta Twigaan. Investointi on osa yhteensä 50 miljoonan dollarin rahoituspakettia, jossa on mukana lukuisia eri sijoittajia.

Twiga on kehittänyt yritystenvälisen verkkokaupan, joka yhdistää hedelmien ja vihannesten tuottajat, nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden valmistajat ja vähittäiskauppiaat toisiinsa. Tuotantoketjun lyhentäminen poistaa välikäsien tarvetta ja alentaa merkittävästi ruokatuotteiden kuluttajahintoja.

”Twigan innovaatio on edistänyt ruokaturvaa Keniassa vuodesta 2014 alkaen ja keräämämme kokemuksen turvin olemme valmiita laajentamaan toimintaamme muualle Itä-Afrikkaan tulevien kuukausien aikana. Länsi-Afrikkaan suuntaamme ensi vuonna”, kertoo Peter Njonjo, Twigan toimitusjohtaja ja yksi perustajista. ”Sijoittajien rahoituksen avulla pystymme viemään todistetusti toimivan mallimme markkinoille ympäri Afrikkaa mukauttaen sen aina paikalliseen toimintaympäristöön.”

Väestönkasvu ja kaupungistuminen ovat valtavia haasteita Afrikan ruokaturvalle. Twigan toimintamalli tehostaa paikallista ruokatuotantoa ja jakeluketjua. Kestävä maatalous on yksi OP Finnfund Global Impact Fund I:n päätoimialoista ja rahasto on aiemmin sijoittanut muun muassa etiopialaiseen siipikarjan kasvattajaan EthioChickeniin.

”Olemme innolla mukana rahoittamassa tuotantoketjun tehostamista, mikä alentaa ruuan hintaa ja vahvistaa ruokaturvaa”, sanoo OP Yrityspankin omaisuudenhoidon johtaja Tuomas Virtala. ”Twiga on onnistunut nelinkertaistamaan liikevaihtonsa pandemian aikana, mikä on vahva merkki liiketoimintamallin toimivuudesta.”

Parempaa ruokaturvaa digitaalisen teknologian avulla

Twigan kehittämä teknologia auttaa osaltaan ratkaisemaan ruuan korkeaan hintaan liittyviä haasteita Afrikassa. Arvioiden mukaan maanosan asukkaat käyttävät kehittyneisiin markkinoihin verrattuna jopa kymmenkertaisen määrän tuloistaan ruokaan. ”Twigan mobiilipohjainen ruuan verkkokauppa-alusta on hyvä esimerkki siitä, miten digitaaliset innovaatiot voivat parantaa tuottavuutta ja tuotteiden ja palveluiden saatavuutta”, sanoo Finnfundin rahoituspäällikkö Johanna Raehalme. ”Tehottomien välikäsien poistaminen arvoketjusta tuo positiivisen muutoksen sekä kauppiaille, viljelijöille että asiakkaille.”

Twiga hankkii ruokatarvikkeita sekä kaupallisilta viljelijöiltä että pienviljelijöiltä ja työllistää yli tuhat ihmistä. Yhtiöllä on yli 100 000 rekisteröitynyttä tuottaja-asiakasta, jotka toimittavat kenialaisissa kaupungeissa päivittäin yli 600 tonnia ruokatuotteita yli 10 000 kauppiaalle.

Twigan ansiosta ruuantuottajien myynnit ja voitot kasvavat. Heistä enemmistö on naisia, minkä vuoksi sijoitus täyttää sukupuolten tasa-arvoa edistävän 2X Challenge -aloitteen kriteerit. Twigan tavoitteena on myös parantaa sukupuolten välistä tasapainoa oman henkilöstönsä osalta ja yhtiö selkeyttää naisten urapolkuja sisäisten toimenpiteiden avulla.

Median yhteydenotot:
viestinta@op.fi, tel. +358 10 252 8719
Valpuri Mäkinen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Finnfund valpuri.makinen@finnfund.fi, p. 050 384 2105

Muut yhteydenotot:
Johanna Raehalme, rahoituspäällikkö, johanna.raehalme@finnfund.fi, p. 044 033 1110

Kommenttisi odottaa hyväksyntää.

Lue seuraavaksi: