Hyppää sisältöön
fi
en

14.9.2021

Sähköinen liikenne on terveyskysymys ja kaipaa investointeja kehittyäkseen

Helena Teppana

Olin keväällä mukana paneelikeskustelussa, jossa keskusteltiin sähköisen liikenteen latausinfraan sijoittamisen riskeistä. Olen viimeisen 20 vuoden ajan keskittynyt vaikuttavuussijoittamiseen kehittyvissä maissa, ja olikin virkistävää vaihtaa ajatuksia kollegoiden kanssa jotka katsovat myös muita markkinoita. Huomasimme tehneemme niin yhteneväisiä kuin toisistaan eriäviäkin havaintoja.

Sähköinen liikenne kehittyy kaikkialla

Liikenne sähköistyy valtavalla vauhdilla ja ala on myös sijoittajien silmissä kuumaakin kuumempi, koska edistys on nopeaa ja innovaatiot kiehtovia. Missä tahansa päin maailmaa oletkaan, toimiala on melko uusi ja monet toimijat vielä kehitysvaiheessa. Kukaan ei tiedä, mitä seuraavan viiden vuoden aikana tapahtuu. Moni asia tehdään nyt ensimmäistä kertaa. Myös Finnfund teki viime vuonna ensimmäisen sijoituksensa sähköisen liikenteen kehittämiseen.

Afrikassa sähköistymisen kärjessä ovat 2- ja 3-pyöräiset kulkuvälineet. Kehitysrahoittajan näkökulmasta on kiinnostavaa, miten sähköinen liikenne voi parantaa liikkumismahdollisuuksia erityisesti maaseudulle, jossa ei ole huoltoasemia. Aurinkovoimalla tapahtuva lataaminen saattaa tuoda syrjäseutujen asukkaille mahdollisuuden nopeuttaa kuljettuja matkoja ja sen myötä parantaa ihmisten mahdollisuuksia harjoittaa elinkeinoaan. Keniassa sijaitseva Lake Turkanan tuulipuistoprojekti on osoittanut, miten valtava merkitys matka-aikojen lyhenemisellä on. Kenties kehittyvät maat jälleen kerran hyppäävät yhden kehitysvaiheen yli ja ottavat sähköisen liikenteen ratkaisut käyttöön nopeammin kuin kukaan muu, koska infrastruktuuria ei ole ehditty rakentaa fossiilisista polttoaineista riippuvaiseksi? Arvioidessamme sijoitustemme vaikutuksia saavutettavuuden parantuminen on ehdottomasti yksi mahdollinen kehitysvaikutus.

Sähköautot hyvä vaihtoehto ilmaston kannalta, ratkaiseva terveyden kannalta

Moni yllättyy kuullessaan, ettemme sijoita sähköisen liikenteen kehittämiseen ensisijaisesti ilmastosyistä. Tärkein vaikuttavuus tulee nimittäin terveysvaikutuksista. Global Alliance on Health and Pollutionin (GAHP) raportin mukaan Intiassa kuolee maailman eniten ihmisiä saasteista johtuvista syistä, seuraavina listalla ovat Kiina ja Nigeria. Ilmansaasteet ovat ympäristötekijöistä maailman yleisin ennenaikaisen kuoleman syy. Ne aiheuttavat 15 % kaikista kuolemista, yhteensä noin 8,3 miljoonan ihmisen vuosittainen kuolema linkittyy ilmansaasteisiin. Tämä oli tärkein syy siihen, miksi päätimme sijoittaa Intian latausinfran kehittämiseen yhdessä Fortum Charge&Driven kanssa.

Oma visioni on, että siirtymä sähköiseen liikenteeseen alkaa kaupungeista erilaisten taksipalveluiden kautta. Yksi esimerkki tällaisista palveluista on EkoRent, joka laajentaa parhaillaan sähköisiä taksipalveluita Nairobissa tavoitteenaan tarjota niitä jatkossa myös muissa Itä-Afrikan suurissa kaupungeissa. Sen jälkeen seuraava askel on sähköisen liikenteen laajentaminen syrjäseuduille, jossa ei aina ole edes sähköverkkoa. Siellä aurinkoenergialla on valtava merkitys. Sähköisten kulkuvälineiden vihreys riippuu tietysti myös siitä, mistä niiden lataukseen tarvittava energia tulee. Kokemuksemme erilaisista aurinkovoimaratkaisuista vahvistavat omaa visiotani siitä, että aurinkoenergia yhdistettynä sähköiseen liikkuvuuteen tulee olemaan yksi tulevaisuuden kehityssuunnista.

Kukin markkina tarvitsee omat ratkaisunsa

Paneelikeskustelussa kerroin kokemuksiani viime vuoden autonäyttelystä Delhissä. Juuri ennen kuin pandemia iski toden teolla, pääsin tutustumaan autovalmistajien tulevaisuuden visioihin. Oli selvää, että kaikki suurimmat, erityisesti aasialaiset valmistajat kiiruhtivat sähköautomarkkinoille. Samaan aikaan kaikki kuitenkin myös tiedostivat, että kuluttajien vakuuttamiseen tarvitaan vielä paljon työtä. Auto on valtava taloudellinen panostus, ja uusi teknologia mietityttää tietysti aina.

Erilaiset markkinat tarvitsevat niille sopivia ratkaisuja. Myös Finnfundin kohdemaissa keinot liikutella ihmisiä ja tavaroita ovat hyvin erilaisia. Kuten sanoin, Afrikassa keskitytään nyt 2- ja 3-pyöräisiin. Monissa kaupungeissa taksipalvelut perustuvat mopoihin ja moottoripyöriin, joiden kuljettajilla ei ole aikaa pysähtyä lataamaan niitä. Siksi akkujen vaihtaminen kesken päivän on näille ainoa toimiva ratkaisu. Yksi merkittävä syy siihen, miksi taksiyrittäjät vaihtavat sähköön onkin se että akkujen vaihtaminen on usein edullisempaa kuin taksin tankkaaminen perinteisillä, kalliilla (muualta tuoduilla?) polttoaineilla.

Sijoittaako munaan vai kanaan?

Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että käsillä on klassinen muna vai kana -tilanne. Latausinfra ei kehity, jollei sille ole riittävästi käyttäjiä. Samaan aikaan tarvitaan lisää sähköisiä kulkuvälineitä liikenteeseen, jotta latausinfran kehittämiselle on perusteet. Finnfundin sijoitus Intiassa keskittyy parantamaan latausmahdollisuuksia suurimmissa kaupungeissa ja mietimme tietysti tarkkaan sijoituksen riskejä, markkinakehitystä ja mahdollisuuksia tehdessämme taustaselvitystä.

Itse olen sillä kannalla, ettei meillä ole vaihtoehtoja: Meidän on yksinkertaisesti löydettävä puhtaampia ja edullisempia vaihtoehtoja liikkumiseen. Jollei latausinfrastruktuuri kehity, esimerkiksi Intian nopea siirtyminen kohti sähköisiä vaihtoehtoja uhkaa hidastua.

Olen työskennellyt energiahankkeiden parissa 20 vuotta ja saanut todistaa lähietäisyydeltä monenlaisia uskomattomia innovaatioita. Juuri nyt käynnissä oleva siirtymä sähköiseen liikenteeseen on yksi kiehtovimmista kehityskaarista jonka olen nähnyt. Rohkeita yrittäjiä ja inspiroivia innovaatioita on jonoksi asti, mutta koska ala vasta kehittyy, ovat monet yritykset vielä alkuvaiheessa eivätkä näin ollen sovi Finnfundin sijoitusstrategiaan. Odotamme kaikilta sijoituksiltamme kannattavuutta, vastuullisuutta ja mitattavaa vaikuttavuutta. Uskon, että ajan myötä moni sähköisen liikkumisen toimija täyttää nämä kriteerit.

Koen itseni etuoikeutetuksi saadessani seurata tätä kehitystä eturivistä ja saadessani olla osa tätä valtavaa muutosta. Haluamme myös sijoittajana olla etujoukoissa ja siksi olemme jo nyt ottaneet ensiaskeleemme sähköisen liikenteen vauhdittamisessa.

Helena Teppana
apulaisjohtaja, Finnfund

 

Lue myös tämä:
Finnfund on maailman ensimmäinen kehitysrahoittaja jolla on hiilinettonegatiivinen sijoitussalkku

Kommenttisi odottaa hyväksyntää.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Lue seuraavaksi: