fi

Vuosi 2022

Vuosi 2022 on ollut monella tavoin poikkeuksellinen. Huolimatta lukuisista globaaleista haasteista – COVID-19-pandemiasta, konflikteista, ilmastonmuutoksesta, kuivuudesta, Ukrainan kriisistä, ruoka- ja sähköpulasta – havaittavissa on elpymistä ja edistymistä, ja olemme jatkaneet uusien investointien tekemistä. Ylitimme tavoitteemme uusien hankkeiden valmistelussa, ja vaikuttavuutemme on kasvanut edelleen.

Lue lisää englanninkielisestä vuosikertomuksestamme.

Annual Report 2022 (pdf)
Salkku

miljoonaa euroa

Uudet sijoituspäätökset

miljoonaa euroa

Uusista rahoituspäätöksistä

kolmeen köyhimpään maaluokkaan
(€, OECD, DAC)

Investointien nettopäästöt

-134 131

t CO2-ekv. (2021)

Suoria työpaikkoja

(2021)

Puhdasta sähköä

gigawattituntia (2021)

Toimitusjohtajan katsaus: Poikkeukselliset ajat

”Aloitimme vuoden 2022 päivitetyllä strategialla nostaaksemme rimaa entistä korkeammalle – osittain siksi, että monet kunnianhimoisista tavoitteista oli saavutettu ennenaikaisesti”, kertoo Finnfundin toimitusjohtaja Jaakko Kangasniemi.

”Tämä on rohkea liike poikkeuksellisina aikoina, ja olemme vahvasti sitoutuneet tärkeimpiin strategisiin tavoitteisiimme: kaksinkertaistaa kokonaisvaikutus vuodesta 2020 vuoteen 2025, kasvattaa yksityisen pääoman osuutta investoinneissamme ja ylläpitää hiilinegatiivista salkkua.”

Lue lisää toimitusjohtajan katsauksesta

Investointimme vuonna 2022

Hankevalmistelutavoitteet vuodelle 2022 – 230 miljoonaa euroa ja 22 hanketta – ylittyivät selvästi: vuonna 2022 valmisteltiin yhteensä 28 uutta hanketta yhteensä 246 miljoonalla eurolla.

Afrikka on edelleen Finnfundin ensisijainen sijoituskohde: se kattaa 57 % volyymista ja 54 % päätöksistä. Aasia on toisella sijalla hieman alle neljänneksellä sijoituksista. Loput, noin 20 prosenttia, kohdistuivat muihin maanosiin tai kansainvälisiin investointeihin.

Liiketulos oli 324 426 euroa.

Tutustu Finnfundin investointeihin

Twiga yhdistää kauppiaat ja elintarviketuotannon

Twigan verkkokauppa-alusta yhdistää ruoan tuottajat ja jälleenmyyjät. Yritys ostaa tuotteita pienviljelijöiltä ja sillä on myös omia maatiloja. Yhtiö pyrkii hyödyntämään ja kehittämään älykkäitä viljelymenetelmiä, jotka auttavat sopeutumaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

Vietnamin ensimmäinen täysin sähköinen joukkoliikenteen bussikanta

Finnfund on yksi sijoittajista 135 miljoonan dollarin rahoituspaketissa Vietnamissa toimivalle VinFastille. Yhtiö valmistaa sähköbusseja ja on kehittänyt maan ensimmäisen valtakunnallisen sähköautojen latausverkoston.

Luonnon monimuotoisuuden vahvistamista Nicaraguassa

Vuonna 2022 Finnfund ja nicaragualainen peltometsätalouteen keskittynyt yhtiö MLR Forestal käynnistivät innovatiivisen pilottihankkeen palauttaakseen ennalleen 554 hehtaaria luontoarvoiltaan heikentynyttä metsää.

Katso video

Vaikuttavuutta kukista Keniassa

Tiesitkö, että kukista uutettava pyretriini, jota käytetään raaka-aineena luonnonmukaisten torjunta-aineiden valmistuksessa, on ollut aiemmin yksi Kenian tärkeimmistä vientituotteista? Vuonna 2017 perustettu Kentegra valmistaa sitä uuttamalla dalmatianpäivänkakkaroita, jotka hankitaan pääosin pienviljelijöiltä.

”Kentegra on investointi, jossa yhdistyvät kaikki kolme asiaa, joita toivomme investoinneiltamme”, sanoo Finnfundin Nairobin-toimistoa vetävä Johanna Raehalme.

Lue lisää Kentegrasta ja katso video

Vuosikertomusarkisto

Vanhoihin vuosikertomuksiin ja muihin raportteihin voit tutustua täällä.

Etsitkö lisätietoja? Ota yhteyttä.