fi

Vuosi 2018

Finnfundin vuosi 2018 oli kolmas perättäinen vahvan kasvun vuosi. Kasvun rinnalla vahvistimme toimintamme vastuullisuutta ja vaikuttavuutta entisestään. Uuden, vuoteen 2025 ulottuvan strategiamme mukaisesti Finnfund haluaa olla arvostettu kumppani ja vaikuttavuuden edelläkävijä eurooppalaisessa kehitysrahoituksessa.

Vuosi 2018 Toimitusjohtajan katsaus Vaikuttavuus ja vastuullisuus Tilinpäätös Hallinto

Salkku

miljoonaa euroa

Sijoitusomaisuuden kasvu

Uudet sijoituspäätökset

miljoonaa euroa

Uusista rahoituspäätöksistä

kolmeen köyhimpään maaluokkaan
(€, OECD, DAC)

Suoria työpaikkoja

(2017)

Puhdasta sähköä

gigawattituntia (2017)

Toimitusjohtajan katsaus

Finnfund on onnistunut ainutlaatuisella tavalla yhdistämään vahvan vaikuttavuuden taloudelliseen kannattavuuteen. Sijoitustoiminta on kannattavaa vaikka Finnfund investoi strategiansa mukaisesti entistä köyhempiin maihin tavoitellessaan entistä suurempia kehitysvaikutuksia. Tähän johtopäätökseen päätyi ulkoministeriön tilaama riippumaton arviointi Finnfundin toiminnasta ja strategiasta.

Toimitusjohtajan katsaus

Jaakko Kangasniemi CEO of Finnfund

Katso video

Investoinnit

Finnfundin uudet sijoituspäätökset painottuivat vahvasti kolmen alimman tuloluokan maihin (rahamääräisesti 89 %), joissa tarve kestävän kehityksen investoinneille on kaikkein suurin. Yli puolet (67 %) sijoituksista suuntautui Afrikkaan. Vähiten kehittyneiden LDC-maiden osuus sijoituksista oli 47 %.

Video: Ghanassa ja Sierra Leonessa toimiva Miro Forestry torjuu metsäkatoa kasvattamalla puutavaraa kestävästi.

Finnfundin investoinnit 31.12.2018

Vuosi 2018

Tutustu Finnfundin vuoteen 2018! Teimme muun muassa 26 uutta rahoituspäätöstä yhteensä 154 miljoonalla eurolla. Kehitysvaikutuksiltaan hyviksi tai erinomaisiksi arvioitujen hankkeiden osuus uusista päätöksistä oli peräti 93 %.

Vaikuttavuus ja vastuullisuus

Finnfund edellyttää sijoituskohteiltaan taloudellista kannattavuutta, ympäristöä ja yhteiskuntaa koskevaa vastuullisuutta ja mitattavia kehitysvaikutuksia.

Tilinpäätös

Vuonna 2018 Finnfundin uuden strategian toimeenpano on ollut vahvasti esillä kaikessa toiminnassa. Tulos vuodelta 2018 oli noin 2,1 miljoonaa euroa. Lue lisää johtokunnan toimintakertomuksesta.

Hallinto

Finnfundin johtamisesta ja toiminnasta vastaavat yhtiökokous, hallintoneuvosto,  johtokunta ja toimitusjohtaja. Tutustu Finnfundin päättäjiin ja heidän palkitsemiseensa.